suzannemeinsma.reismee.nl

Koh Phi Phi & Bangkok (Khao San Road)

Hai lieve mensjes! Na 2 weken weer eens tijd voor een Blog!

Afgelopen weekend stond in het teken van Koh Phi Phi! Maar voor dat we het vliegtuig zouden pakken richting het zuiden hadden we nog een ‘Fieldtrip’ van school. We gingen naar Baan Hollanda (een museum over de samenwerking tussen Thailand & Nederland). Wat super grappig was, was dat in het restaurantje van het museum ze Nederlandse producten verkochten zoals stroopwafels, frikandellen en bitterballen! Alhoewel ik écht van een frikandel houdt en dit in Nederland minstens 1 keer per week eet heb ik toch voor de veilige stroopwafel gekozen (ik ben nog steeds wel een beetje huiverig met het eten van vlees hier), daar was ik wel even aan toe na alle noodles en rijst, hihi.

Na de fieldtrip werden we weer afgezet bij de Universiteit en vanaf daar hebben we een taxi geregeld die ons naar Don Muang (het kleinere vliegveld in Bangkok) bracht. Na een vlucht van iets meer dan een uur met AirAsia kwamen we aan in Krabi waar we één nachtje verbleven. Een super luxe hotel voor weinig geld!

De volgende dag werden vertrokken we om 09:00 uur met de boot naar de Kho Phi Phi eilanden, wat ongeveer 2 uurtjes duurde. Eenmaal aangekomen zag ik gelijk de bootjes liggen die je altijd op de foto’s ziet als je Kho Phi Phi intypt op google, echt suuper mooi! We werden bij aankomst direct door een Thai naar onze ‘hutjes’ gebracht, redelijk primitief maar ach voor 2 nachtjes goed te doen.

Vervolgens hebben we ons omgekleed en hebben we eerst uitgebreid geluncht (westers), daarna zijn we direct naar het strand gegaan. Een super mooi strand met echt een hele heldere zee. Ik kon eindelijk mijn go pro gebruiken en heb leuke filmpjes en foto’s gemaakt in het water. Helaas ben ik niet zo technisch en heb ik ze nog steeds niet op de laptop staan, dus deze filmpjes krijgen jullie nog te goed. Die avond zijn we met z’n allen naar een bar gegaan waar we een paar cocktailtjes hebben gedronken, tot slot snel naar bed wat we waren kapot na een dagje in de zon liggen (de meeste van ons erg verbrand).

De volgende ochtend toen we aan het ontbijt zaten, hoorde ik van een aantal dat ze waren gewekt door wilde apen die op de deuren en ramen zaten te bonken te snakken naar eten en de spulletjes die buiten op de tafel lagen pakten. Helaas sliepen Peter en ik helemaal onder aan de ‘’ berg ‘’ waar de weg ook lag, dus daar kwamen de apen niet. Wij werden juist gewerkt door een haan die om 04:00 uur ’s ochtends begon te kraaien. Op een gegeven moment rond 06:00 uur werd ie gewoon schor waardoor hij de kúú niet eens meer kon uitspreken.

Eenmaal toen de haan ophield stonden we op om ons klaar te maken voor de Island Tour. Met een long tail boot gingen we eiland hoppen. Allereerst vaarden we naar open zee waar we gingen snorkelen. Ik nam direct mijn GoPro mee het water in om mooie ‘kiekjes’ te maken van de vissen die er zwommen. Op naar het eerste eiland! en direct ook het mooiste eiland) Bamboo Island. Wauw ik heb nog nooit zo’n mooi wit strand en lichtblauwe zee gezien. Ik heb écht veel strand en zee gezien op verschillende plekken in de wereld, maar deze staat zeker op nummer één. Vervolgens vaarden we naar Mosquito Island en naar Shark Point. In het middaguur vaarden we naar Monkey Beach waar veel wilde aapjes leven. Toen ik op het strand liep kregen ineens een stuk of 10 apen ruzie met elkaar om eten. Ik ben gelijk het water in gerend omdat ik bang was dat ze achter mij aan zouden komen. 1 aap ging mee het water in en liep over een touw regelrecht de boot in. Renee gaf een aapje cornflakes waardoor we mooie foto’s van ze konden maken terwijl ze aan het eten waren. Tot slot kwamen we aan op Maya Bay. Hier is de film ‘The Beach’ opgenomen. Hier heb ik mijn snorkel set weer gepakt en ben ik achter de visjes aan gaan zwemmen. Toen we na een lange tijd weer weg wouden varen bleek onze boot vast te zitten in de rotsen, dus hebben we nog wel drie kwartier stil gelegen tot we uiteindelijk verder konden. Tot die tijd hadden we nog de mogelijkheid om rond de boot te gaan snorkelen. De Thaise mensen gooiden eten in het water zodat er heel veel visjes op af kwamen.

Na dat we weer aan waren gekomen op Kho Phi Phi zijn we met zn allen uit eten geweest en daarna zijn we ook vroeg uit bed gegaan (sommige hadden nog last van kakkerlakken die eerst verwijderd moesten worden, hihi). Toen ik bijna in slaap was gevallen werd er keihard gebonkt op onze kamer. Eline & Fenna waren naar het strand geweest en waren super enthousiast over het uitgaan daar, ik MOEST mee van ze, maar ik was echt kapot dus heb gezegd dat ik verder ging slapen. Toen ze vervolgens na een kwartier weer terug kwamen en vertelden dat ze ook Inge & Wietske over hadden gehaald ben ik toch maar overstag gegaan. In mn pyjama broekje ben ik met ze mee gegaan en gelijk hadden ze, allerlei leuke strandtentjes met leuke muziek en vuur shows. We hebben lange tijd met onze blote voetjes in het zand en een mooie sterrenhemel gedanst op het strand.

De volgende dag hebben we nog de hele ochtend en middag op het strand van Kho Phi Phi gelegen. Ik heb toen voor het eerst een kokosnootmelk gehad uit een kokosnoot, lekker! Aan het eind van de middag hebben we de boot weer gepakt richting Krabi waarnaar we vervolgens met onze bruine koppies het vliegtuig weer hebben gepakt richting Bangkok! Eenmaal aangekomen in onze villa was het niet tijd voor onze bed, maar tijd voor school. Last minute nog snel een presentatie maken (want ja, dat is uiteindelijk de reden dat ik hier ben) om vervolgens 02:00 uur in bed te liggen! Einde weekendje Kho Phi Phi en zeker voor herhaling vatbaar!

Bangkok

Dit weekend (na weer een fanatiek weekje school) stond in het teken van Bangkok. Natuurlijk verblijven wij zelf al 2,5 maand in Bangkok, maar onze ‘villa’ zit niet in het centrum van Bangkok maar meer in een buitenwijk die nog wel een uur rijden met de taxi van het centrum is verwijderd (ja Bangkok is suuper groot)

Gisterochtend om 07:00 uur ‘ochtends werden we opgehaald en om 10:00 uur kwamen we aan bij de Floating Market. We gingen met zn vijven in een bootje om vervolgens langs allemaal drijvende bootjes te varen die allerlei fruit en Thaise spulletjes verkopen, een grappig concept en leuk om eens gezien te hebben.

Bijna iedereen van onze opleiding ging daarna door naar Bangkok (het centrum) en wij ook.We verbleven in een appartement midden in ‘Khao San Road’ oftewel de Backpackers straat. Een erge drukke straat met allerlei leuke kraampjes waar ik onder andere 2 Thaise kussenhoezen, een Thaise tasje en Thaise armbandjes heb gekocht, blij er mee!
’s avonds hebben we ons gedoucht en ons op het netst aangekleed (mooie jurkjes, etc). omdat we de Sky Bar Le Bua gingen bezoeken. Hier is de Hangover part 2 opgenomen.

We werden per tuktuk vervoerd naar de Sky Bar. Nou ik vond het helemaal geweldig die tuktuk’s.Super hard rijden door de straten van Bangkok en door allerlei bochten dringen. Wachten op de stoplichten? Nee, ze rijden gewoon door rood en nee ze hebben niet het geduld om 2 seconden stil te staan, dan vliegen ze al weer om de auto’s heen, haha echt leuk!

De Sky Bar was een hele chique bedoeling, de medewerkers, het gebouw, het restaurant, de gasten, alles was chique en natuurlijk ook niet te betalen om daar te kunnen eten, etc. We werden naar de 64e verdieping gebracht waar we vervolgens een super mooi uitzicht hadden. Gelukkig was het helder weer want we konden over heel Bangkok heen kijken, ik heb er foto’s van, maar die laten maar half zo goed zien hoe mooi het er uit zag!

Vanaf daar hebben wij door Bangkok gelopen op zoek naar een westers restaurantje (ja als wij de kans krijgen eten we gewoon normaal westers eten), onderweg daarnaar toe kwamen we overal ratten en kakkerlakken tegen die overal op straat rond lopen, echt bah! Ook liep er ineens een reuze slak over straat, ik denk wel zo’n 15 cm lang, ik wist niet eens dat ze bestonden haha.

Tijdens onze CBL (Case Business Learning) werd er gevraagd wat we perse gezien moesten hebben voordat we dit land verlaten, het antwoord van onze Thaise leraar was: een Ping Pong Show bijwonen, haha. Klinkt misschien een beetje gek, maar mij leek het echt wel grappig om dat eens mee te maken, je moet alles een keer gedaan/gezien hebben vind ik. Tsja, gezegd en gedaan en mijn mening er over is dat het een slechte ‘show’ was en erg amateuristisch.

Vervolgens zijn we weer met tuktuk naar Khao San Road gegaan, weer lekker rijden door de straten, ik kan zo wel een hele dag in een tuktuk zitten.

Op Khao San Road hebben we nog gezellig met zn allen een drankje gedaan en nadat veel van ons terug gingen naar het appartement, ben ik samen met Marlou, Inge en Femke naar club Hollywood gegaan omdat daar meer van onze opleiding waren. Club Hollywood… ik had een discotheek verwacht, maar het was meer bandjes met naakte vrouwen en mannen of eerder gezegd meisjes en jongetjes die heel erg onzeker op de dansvloer aan het dansen waren. Echt een show kon je het dus niet noemen, maar ach, alles moet je een keer mee maken! Toen we eenmaal terugkwamen was Khao San Road nog even druk als een paar uur daarvoor. Ik had gedacht dat ik nooit in slaap zou vallen omdat mijn bed nog geen 10 meter verwijderd was van de mensen en de muziek maar dit viel gelukkig mee J , ik heb heeerlijk geslapen!

Aankomende week weer een druk weekje school en daarna ‘voorjaarsvakantie’.
Waarschijnlijk staan Chiang Mai, Chiang Rai en Pai op de planning, nu al zin in!

Tot later! X Suus

Sabai-Sabai (Take it easy)

Sawatdee ka (Hallo)

Een rust avondje voor mij, dus tijd voor een nieuwe (klein) blogje vanuit het warme Thailand. Ik zit nu heerlijk met mn laptop op schoot met het geluid van krekels om mij heen een verhaaltje te typen (ik moet eigenlijk met school bezig..)

De eerste 3 dagen school zitten er alweer op. Maandag ochtend stonden we met zijn allen voor het appartement in onze pantalon of kokerrok met een wit blousje. Toen we na 5 minuten lopen op de universiteit aankwamen had de helft direct al blaren op de voeten door de verplichte ballerina's die aan moeten (dat wordt nog wat).

Rangsit University is suuuper groot. Het is een beetje te vergelijken met het Zernikecomplex van de Hanzehogeschool in Groningen. Elk gebouw heeft zijn eigen opleidingen, alleen is deze wel 10x groter dan Zernike! Elk gebouw heeft een kantine waar alle Thaise studenten (en vast veel Chinezen, Japanners, etc) eten en rondlopen, het is er erg druk. Grappig om te zien, veel kijken je echt na omdat je natuurlijk een westerling bent. Zodra je ze iets vraagt (bijvoorbeeld: hoe oud ben je? wat voor opleiding doe je?) giechelen ze & schuilen ze zich zowat achter elkaar.

Maandag was de introductie van het nieuwe moduul (Marketing & Management Asia 1).
Wat ik direct al heb geleerd is dat de Thaise mensen hier niet zo van de tijd zijn, ze doen alles erg lay-back. Bij binnenkomst moesten ze eerst nog van alles klaarzetten voordat we echt konden beginnen. Het eerste wat we in het Thais leerden was dan ook: 'Sabai-Sabai' wat Take it easy betekent. De leraren (allemaal afkomstig uit Azië) stelden zich voor en vervolgens kregen we een rondleiding door allerlei Thaise studenten die ons alle 'buildings' lieten zien waar we de komende tijd les krijgen.

De volgende dag (dinsdag) was onze eerste echte schooldag. Maar liefst 1,5 uur hadden we les. Wel een erg leuke, namelijk: Thai Culture & Language. Aller eerst leerden we hallo zeggen: Sa-wat-dee kaa. Het lijkt makkelijker dan het is, veel woorden in het Thais hebben wel 4 of 5 verschillende betekennissen, het ligt aan de klemtoon wat voor betekenis het heeft. Aan het einde van het moduul hebben we hier een Oral Exam over, wat inhoudt dat we gesprekjes moeten voeren en bijvoorbeeld een bestelling moeten maken in het Thais.
Na school zijn we direct naar het zwembad gegaan wat 3 minuten lopen is vanaf ons appartement. Heerlijk baantjes zwemmen en daarna lekker genieten van de zon.

Vandaag hadden we ASEAN (Association of Southeast Asian Nations) en Cross Culture Management. Leuke lessen over de cultuur van Azië en over de verschillende gebruiken in allerlei verschillende landen.

Het eten is voor mij echt wennen. Ze hebben hier letterlijk niets anders dan noodles en rijst. Het is niet dat ik het niet lekker vindt, maar ik hoef echt niet elke dag het zelfde te eten. Ik eet alleen veel bij het ontbijt (toast met kaas, zoete yoghurt, fruit en een kop thee) 's middags en 's avonds is het weer noodles of rijst maar door de hitte eet ik dan ook niet meer dan 6 happen. Voordeel is dat ik hopelijk wat kilo's kwijt raak hihi. Daarnaast drink ik hier voornamelijk water en cola. Ik heb al verschillende (fris)drankjes geprobeerd maar alles is echt zó super zoet. Ik ben redelijk verslaafd aan energiedrank (Redbull) maar dat krijg ik hier dus totaal niet weg, kom ik ook eens van mijn verslaving af :)

Morgen avond vliegen we met een groepje naar Krabi waar we gaan overnachten. Vrijdagochtend gaan we met de boot naar de Koh Phi Phi eilanden. Hopelijk kan ik dan mijn GoPro gebruiken in de zee! Even een paar dagen genieten want zondag avond vliegen we weer terug omdat we maandag weer in de schoolbanken moeten zitten. Hopelijk trekken we er elk weekend (en tijdens de voorjaarsvakantie) er op uit. We hebben in ieder geval al een lijstje gemaakt waar we persé heen willen voordat we dit land verlaten, maar desnoods kom ik terug na dat ik op Bali ben geweest, maar zover zijn we nog lang niet :).

Zo, nu tijd voor school.

Sawatdee ka (betekent ook: Doei!)

Off to Bangkok

(Door de niet zo goede Wifi verbinding op mijn laptop, ga ik het kort maar krachtig houden)

Zoooooo, na afscheid genomen van papa, mama, Mariska & Danny richting het vliegtuig!
17:35 uur vertrek maar dat liep even anders. Net op het moment dat we zouden vliegen sneeuwde het heel erg waardoor ze eerst ons vliegtuig schoon moesten blazen, vervolgens moesten ze met man en macht de baan sneeuwvrij krijgen waardoor we pas 3 uren later vertrokken! Maar ach, ik dacht dat we 16 uren zouden vliegen wat uiteindelijk 10 uren bleken, dus zo erg zat ik er niet mee dat ik 3 uren langer moest zitten. Ik had gedacht dat ik op een gegeven moment helemaal gek werd van het stil zitten na zoveel uren, ik had namelijk nog nooit langer dan 5 uren gevlogen, maar dat viel me ook heel erg mee.

Na aankomst zagen we eindelijk Femmie en toen was de hele reis weer goed :):):)!!!!!!
(Dit is Femke)

Na aankomst merkte ik gelijk dat ik aan de andere kant van de wereld was, wat een hitte! Ik hou echt van de zomer en kan ook goed tegen de hitte, dus mij hoor je niet klagen!
Vanaf het vliegveld werden we direct met de bus naar de accomodatie gebracht waar ik 10 weken verblijf. De accomodatie ligt ge-luk-kig maar een paar minuten van onze school (Stenden Rangsit University).

Na de koffers uit gehebben gepakt zijn we met zn allen gaan eten. Ik schrok van de prijzen, ik had al gehoord dat het zooo cheapass was hier, maar man voor €1,50 uit eten en voor €1,20 sigaretten en ga zo maar door. Ook zijn de restaurantjes etc. maar een paar minuten lopen van af ons appartement. Onderweg kom je veel salamanders tegen en straathonden waar ik met een grote boog om heen loop. Ik ben sowieso al bang voor honden maar ik wil zeker niet gebeten worden door deze. Daarnaast smeer ik mij continu in met DEET anders wordt je hier leggeprikt!

Morgen de eerste schooldag, wat ik nu nog niet echt kan bevatten aangezien het nu voelt als een vakantie.

Al met al dus een goed begin!
Welterusten!

Liefs, Suus

Almost readyyyyyy

Lieve allemaal

Oh my...... de tijd vliegt! Na maanden aftellen is het dan ein-de-lijk zo ver: Morgen om 17:35 uur vlieg ik naar Bangkok samen met nog 11 andere studenten van de opleiding Small Business & Retail Management aan Stenden.

Ik woon sinds 3 jaar op mijzelf en red mij altijd prima alleen. Maar ook ik vind het nu erg spannend worden om bijna een half jaar aan de andere kant van de wereld te verblijven. Ik hoop niet op een te erge cultuurshock, haha.

Alle voorbereidingen zijn getroffen.. paspoort, vaccinaties, visum, medicijnen, GoPro, selfiestok (natúúrlijk), reisgidsen, nog even snel langs de Primark, etc.
Gelukkig (!) denkt mijn moeder mee met alles en was het koffer in pakken niet zo moeilijk. Ik ga er vanuit dat ik niets vergeten ben. Het scheelt dat ik twee koffers mee heb (beide mogen 23 kg wegen) dus voor mij is het niet kiezen welk kleding stuk ik mee wil nemen. Nadeel is dat ik waarschijnlijk veeel te veel mee neem, maar ach.

Zaterdag middag kom ik na 16 uren vliegen in het zonnige en warme (lees: 35 graden) Bangkok aan. Ik heb daarna 1,5 dag om Bangkok te verkennen want maandag 2 februari begint mijn eerste schooldag (in uniform!) alweer.

Mijn talent ligt helaas niet bij het schrijven van ' Blogs ', ik heb dus geen idee of ik hier mee door ga, maar ik zal proberen om eens in de zoveel tijd iedereen op de hoogte te houden van mijn ervaringen in Thailand & daarna Bali.

Tot de volgende blog in Thailand!