suzannemeinsma.reismee.nl

Sabai-Sabai (Take it easy)

Sawatdee ka (Hallo)

Een rust avondje voor mij, dus tijd voor een nieuwe (klein) blogje vanuit het warme Thailand. Ik zit nu heerlijk met mn laptop op schoot met het geluid van krekels om mij heen een verhaaltje te typen (ik moet eigenlijk met school bezig..)

De eerste 3 dagen school zitten er alweer op. Maandag ochtend stonden we met zijn allen voor het appartement in onze pantalon of kokerrok met een wit blousje. Toen we na 5 minuten lopen op de universiteit aankwamen had de helft direct al blaren op de voeten door de verplichte ballerina's die aan moeten (dat wordt nog wat).

Rangsit University is suuuper groot. Het is een beetje te vergelijken met het Zernikecomplex van de Hanzehogeschool in Groningen. Elk gebouw heeft zijn eigen opleidingen, alleen is deze wel 10x groter dan Zernike! Elk gebouw heeft een kantine waar alle Thaise studenten (en vast veel Chinezen, Japanners, etc) eten en rondlopen, het is er erg druk. Grappig om te zien, veel kijken je echt na omdat je natuurlijk een westerling bent. Zodra je ze iets vraagt (bijvoorbeeld: hoe oud ben je? wat voor opleiding doe je?) giechelen ze & schuilen ze zich zowat achter elkaar.

Maandag was de introductie van het nieuwe moduul (Marketing & Management Asia 1).
Wat ik direct al heb geleerd is dat de Thaise mensen hier niet zo van de tijd zijn, ze doen alles erg lay-back. Bij binnenkomst moesten ze eerst nog van alles klaarzetten voordat we echt konden beginnen. Het eerste wat we in het Thais leerden was dan ook: 'Sabai-Sabai' wat Take it easy betekent. De leraren (allemaal afkomstig uit Azië) stelden zich voor en vervolgens kregen we een rondleiding door allerlei Thaise studenten die ons alle 'buildings' lieten zien waar we de komende tijd les krijgen.

De volgende dag (dinsdag) was onze eerste echte schooldag. Maar liefst 1,5 uur hadden we les. Wel een erg leuke, namelijk: Thai Culture & Language. Aller eerst leerden we hallo zeggen: Sa-wat-dee kaa. Het lijkt makkelijker dan het is, veel woorden in het Thais hebben wel 4 of 5 verschillende betekennissen, het ligt aan de klemtoon wat voor betekenis het heeft. Aan het einde van het moduul hebben we hier een Oral Exam over, wat inhoudt dat we gesprekjes moeten voeren en bijvoorbeeld een bestelling moeten maken in het Thais.
Na school zijn we direct naar het zwembad gegaan wat 3 minuten lopen is vanaf ons appartement. Heerlijk baantjes zwemmen en daarna lekker genieten van de zon.

Vandaag hadden we ASEAN (Association of Southeast Asian Nations) en Cross Culture Management. Leuke lessen over de cultuur van Azië en over de verschillende gebruiken in allerlei verschillende landen.

Het eten is voor mij echt wennen. Ze hebben hier letterlijk niets anders dan noodles en rijst. Het is niet dat ik het niet lekker vindt, maar ik hoef echt niet elke dag het zelfde te eten. Ik eet alleen veel bij het ontbijt (toast met kaas, zoete yoghurt, fruit en een kop thee) 's middags en 's avonds is het weer noodles of rijst maar door de hitte eet ik dan ook niet meer dan 6 happen. Voordeel is dat ik hopelijk wat kilo's kwijt raak hihi. Daarnaast drink ik hier voornamelijk water en cola. Ik heb al verschillende (fris)drankjes geprobeerd maar alles is echt zó super zoet. Ik ben redelijk verslaafd aan energiedrank (Redbull) maar dat krijg ik hier dus totaal niet weg, kom ik ook eens van mijn verslaving af :)

Morgen avond vliegen we met een groepje naar Krabi waar we gaan overnachten. Vrijdagochtend gaan we met de boot naar de Koh Phi Phi eilanden. Hopelijk kan ik dan mijn GoPro gebruiken in de zee! Even een paar dagen genieten want zondag avond vliegen we weer terug omdat we maandag weer in de schoolbanken moeten zitten. Hopelijk trekken we er elk weekend (en tijdens de voorjaarsvakantie) er op uit. We hebben in ieder geval al een lijstje gemaakt waar we persé heen willen voordat we dit land verlaten, maar desnoods kom ik terug na dat ik op Bali ben geweest, maar zover zijn we nog lang niet :).

Zo, nu tijd voor school.

Sawatdee ka (betekent ook: Doei!)

Reacties

Reacties

gea

fijn dat het zo goed met je gaat, fijn weekend geniet ze
groetjes ut Burgum.

Iris

Leuk Suus!!

Jessica

Koh PhiPhi is fantastisch! Je kan zeker je gopro daar gebruiken! Ook leuke beach party's s'avonds! Duiken is daar ook helemaal top maar daar heb je waarschijnlijk iets meer tijd voor nodig. Geniettt!! :)

Michelle

Suzanne! Leuk om te lezen!! Veel plezier daar nog! :. X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!