suzannemeinsma.reismee.nl

Indonesiaaaa

Zooo, na vier uurtjes aangekomen in Indonesie, op Bali om precies te zijn.
Het vliegveld ligt direct aan de zee, dus het leek er even op dat we gingen landen boven op het water maar niets was minder waar!

Na dat we de koffers kregen werd ik er uitgepakt door een beveliger. Of ik mijn koffer wel even open wou maken want ik had iets in mijn koffer wat niet mocht. Met 6 personen hebben ze mijn hele koffer over hoop gehaald en 1 beveiliger hield mij in de gaten en vroeg wat ik hier kwam doen, waar ik vandaan kwam, etc, etc. Na vijf minuten kwamen ze er achter dat ik toch echt niks illegaals bij mij had en mocht ik het vliegveld verlaten (vriendelijk waren ze wel verder hoor).

Vanaf het vliegveld warden we in een busje naar ons hotel gebracht. Direct merkten wij dat de temperatuur hier een stuk lager ligt dan in Thailand, nog steeds wel 35 graden, maar dat is een stuk aangenamer dan een gevoelstemperatuur van bijna 50 graden.

Eenmaal aangekomen warden we gastvrij ontvangen door het personeel van ons hotel, we kregen de sleutel en kwamen in ons ‘ paradijsje’ terecht. Zoo, wat een luxe vergeleken ons verblijf in Thailand. Een super grote kamer, een stort douche, alles is schoon, een heerlijk bed, er is roomservice, je kamer wordt iedereen dag schoon gemaakt, iedere dag schone handdoeken & het hotel heeft een zwembad!! Ik wil verder niet klagen, de accomodatie in Thailand was verder ook prima hoor, dat was meer een studentenhuis zeg maar waarbij je alles zelf moet onderhouden, maar dit was toch echt wel luxe na de afgelopen tien weken.
Een klein minpuntje was dat we geen balkon hadden, althans, die hadden we wel, alleen moisten we daarvoor uit ons raam klimmen en dan naar beneden springen, wat ik heb gedaan en dat verkeerd afliep met een hele zere knie. Toen we dat aangaven bij de receptive kregen wij de kamer naast ons die wel een normale balkon deur heeft waardoor we wel gebruik kunnen maken van het balkon. Toen we die kamer binnen kwamen bleek deze nog groter en luxer te zijn, heerlijk.

Die avond zijn we met zn allen (alle SBRM studenten) uit eten geweest in Seminyak, aan het strand. Ik was eigenlijk wel heel erg moe, maar heb toch besloten om daarna nog even te gaan stappen, wist ik ook gelijk hoe dat was in Indonesie.

De volgende dag waren bijna alle studenten vanuit Thailand overgevlogen naar Bali. We besloten om met zn allen naar Sanur te gaan waar een festival was op het strand. Met 4 busjes zijn we die middag daar heen gegaan en hebben daar heerlijk gechillt en van de zon en de zee genoten, dit was ook gelijk ons enige ‘ rustdag’ aangezien de dag er na onze introductie dag voor het volgende moduul was.

Afgelopen week dus voor het eerst naar Stenden University Bali. Dit was totaal anders dan in Bangkok. We hebben hier onze eigen prive afdeling en alles is veel klein schaliger wat het ook wel weer leuk maakt. De kilo’s die ik ben kwijtgeraakt in Bangkok komen er hier waarschijnlijk weer net zo hard aan aangezien we gratis lunch krijgen op school en dat bestaat uit cake, taart, pizza broodjes, puddingbroodjes, etc.

Het weekend stond voor mij in het teken van alleen maar relaxen. Veel gingen surfen, wat ik ook heel graag wil gaan doen, maar ik was zo gesloopt van afgelopen week dat ik alleen maar op het strand wou liggen. Het is ook best snel gegaan allemaal. Rond 10 april hadden we nog allemaal deadlines in Thailand, zodra die achter de rug waren moisten de koffers worden ingepakt, vervolgens vlieg je naar Bali waar je 1 dag de tijd hebt om te wennen en dan begint het volgende moduul alweer. Veel mensen hebben er last van en iedereen hoor je reopen dat ze echt heel erg moe zijn. Iedereen denkt ook dat de reden is dat je niet even de tijd hebt gehad om te wennen aan een nieuw land en dat je gelijk weer in een volgend moduul wordt gegooid waarbij je direct al veel moet gaan doen voor school, maar ach, in het diepe gegooid worden is ook niet erg. Zaterdag zijn we met de scooter naar Sanur gereden waarbij wij de hele middag op het strand hebben gelegen, of eigenlijk bij het zwembad naast het strand hebben gelegen. Een viva en een flair erbij en mijn middag was compleet. Zondag zijn we naar Seminyak gereden op de scooter en hebben daar opnieuw de hele middag vertoeft. Daar aangekomen zagen Renee en ik dat de golven echt suuuper hoog waren. Wij zijn direct de zee in gegaan om de golven op te zoeken, we waren net een stel kleine kinderen, haha. Steeds hoger warden de golven en ik heb een aantal keren flinke slokken binnen gekregen, maar dat mocht de pret niet drukken!

Afgelopen dinsdag ben ik met een paar meiden op de scooter naar Monkey Forest gegaan wat ongeveer een uurtje rijden van ons hotel afligt. Monkey Forest is een oerwoud in Ubud met allemaal kleine en grote aapjes, super schattig! Zodra je een banaan in je handen had wisten ze niet hoe snel ze naar je toe moesten komen en op je moesten springen. Aaien mocht je ze niet aangezien je dan kans hebt dat ze je gaan bijten, hun bepalen wat er gaat gebeuren. Ik wou graag een klein aapje op mij hebben springen, maar er was een grote aap in de buurt, waar de kleintjes bang voor waren. De grote aap kwam naar mij toe en ging op een gegeven moment boven op mijn hoofd ging zitten om vervolgens rustig zijn banaan op te eten, haha. Vervolgens zijn we naar de rijstvelden gegaan waar Ubud bekend om staat. Echt een super mooi gebied en we hadden een heel mooi uitzicht over de rijstvelden. Rond drie uur zijn we weer terug naar ons hotel gegaan omdat om vier uur mijn scooter klaar zou staan. Iedereen huurt hier een scooter voor tien weken, aangezien dat hier het voornaamste vervoermiddel is en je met een scooter overal op het eiland kan komen. Overal op de weg zie je scooters, echt overall. Soms zit de locale bevolking wel met 4 en zelfs met 5 man op 1 scooter, gewoon met een heel gezin. Ik heb geen rijbewijs in Nederland & laat staan een international rijbewijs, maar het is hier zo corrupt, dat je hier gewoon een rijbewijs kan kopen, wat ik en meerdere studenten hier dus ook gedaan heb voor ongeveer 20 euro omgerekend. Ik ben hier net zo goed niet verzekerd als de gene met wel een rijbewijs aangezien de scooters hier gelden als motors in Nederland, dit was ook in Thailand zo, heel frapant.

Afgelopen weekend ben ik met Karlijn, Renee & Peter weer naar Ubud geweest. We gingen een fiets huren zodat we naar een tempel, een paleis, naar een olifantengrot en naar rijstvelden konden gaan (Ik was hier al een keer geweest, maar de rest nog niet). Helaas zat het weer weer eens niet mee (het regent al 2 weken in Bali, ze noemen het de na weeen van het regenseizoen) en hebben we de fietsen gauw weer ingeleverd. We zijn nog wel de markt opgegaan waar ik hele mooie onderzetters heb gekocht en ook hebben we de mooie tempel bezocht maar daarna hebben we ook direct de taxi teruggepakt naar ons hotel omdat het echt hoosde!

Die zondag ben ik met een groepje naar ‘ Koningsdag’ geweest. Een dag te vroeg, maar de maandag hadden wij gewoon school. We wisten hier vanaf omdat Stenden University had mee georganiseerd aan dit event. Eenmaal aangekomen hebben we ons gelijk op het eten gericht (lees: appeltaart, poffertjes, kroketten, frakandellen). Naja de frikandellen kennen ze hier nog steeds niet. In Thailand en Bali doen ze hun best om de frikandellen na te maken, maar het is nog nooit echt gelukt. De frikandellen kunnen ze namelijk niet importeren, waarom is mij uitgelegd maar ik ben dat vergeten helaas.

Er waren ongeveer een stuk of 300 man aanwezig. Veel gezinnen en de kinderen waren bijna allemaal halfbloedjes, 1 van beide ouders zullen dan wel uit Nederland komen. Het was wel eventjes gezellig maar na een uur zijn we weggegaan nadat we al het Nederlandse eten op hadden, haha. De volgende ochtend toen ik in de les zat kreeg ik allemaal dronken appjes, voiceberichtjes en filmpjes toegestuurd van koningsnacht in Groningen, dit was ook het enige moment dat ik Nederland even mistte;p

Donderdag zijn we met zn allen (ik denk wel een groep van 60 mensen) uitgegaan! Er is een club waar ze van 9 tot 10 gratis cocktails uitdelen, dus daar namen we het van & leuk dat het was! Het komt er op neer dat ik uiteindelijk naar mijn kamer ben gebracht omdat ik anders daar waarschijnlijk niet zou komen.. de volgende dag wou ik heel graag naar het strand, maar mn lichaam werkte een beetje tegen hihi. De avond had ik dan ook pas weer honger en ben toen heerlijk uit eten geweest met Alie!
De rest van het weekend heb ik met Robin door Bali getourd. We zijn eerst naar de tempels op het water gereden! Ik zag altijd iedereen die in Bali is geweest met foto’s van deze tempel dus vond dat ik deze ook maar moest zien. Vanaf de tempels had je een mooi uitzicht had op het meer met de bergen op de achtergrond, de wolken hingen echt super laag dus dat gaf wel een mooi gezicht.
Toen we terug liepen namen we een touristische route en kwamen we een paar Balinese vrouwtjes tegen die ons bij ons riepen. De vrouwtjes hadden samen met hun hele familie een tempel afgehuurt waar ze een ceremonie gingen houden (vraag mij niet wat). Ze boden ons koffie aan, wat echte Balinese koffie was, mierzoet, maar ik lust ook alleen maar koffie met veel suiker er in dus ik vond het wel lekker!
Natuurlijk wouden ze met ons op de foto en we hebben daar nog en half uurtje zitten kletsen. Vervolgens zijn we doorgereden richting de vulkaan die we die nacht zouden beklimmen. Vanaf de tempels was het nog 2 uur rijden er heen dus het was nog wel een aardig ritje. Natuuurlijk begon het net na 2 minuten te regenen en hebben wij de volledige rit in de regen moeten rijden, wat een ellende.
Na 4 uur kwamen we eindelijk in het dorp aan die tegen de vulkaan aanligt. Onderweg kwamen we een man tegen die wel een hotel voor ons wist. Wij zijn hem gevolgd en hij bracht ons bij een mooi hotel die direct aan het meer lag van de vulkaan. Aller eerst hebben we onze kleren uitgedaan die echt zeiknat waren. Toen ik mijn tas leegde waren ook al mijn kleren nat die ik die nacht aan moest om de vulkaan te beklimmen. Ik ben daarom in totaal een uur bezig geweest om alles droog te krijgen met mijn fohn (wat een uitvinding, wat een droger kennen ze hier niet!). Daarna zijn we vroeg op bed gegaan want om 03:00 uur ging onze wekker! Om 04:00 uur stonden Robin en ik samen met een Amerikaans stel klaar om te vertrekken met onze gids. God bepaald wanneer het stopt met regenen werd er continu gezegd en gelukkig heeft hij naar mij geluisterd;p want om precies 04:00 uur stopte het met regenen. Het was echt best wel een zware tocht. We liepen met alleen maar een zaklamp door de bergen en het was behoorlijk koud! Na ongeveer 2 uren waren we boven en toen begon het ook licht te worden. We hadden echt behoorlijk geluk want rond die tijd begon het helemaal op te klaren en konden we de zonsopgang zien boven op de vulkaan, echt een heel mooi uitzicht. De vulkaan is nog steeds actief en daarom konden wij ook een eitje koken in de vulkaan omdat het zo heet was. Na een uurtje boven op de vulkaan gezeten te hebben hebben wij onze weg vervolgd naar de andere vulkaan, waar ook nog echt stoom vanaf kwam, of stoom, ik weet niet hoe je het anders noemt, rook? Iniedergeval, daar testen ze nog iedere dag hoe het er met de vulkaan aan toe gaat en of er er kans is dat hij weer uitbarst. Op een gegeven moment kregen we het heel heet onder onze voeten omdat we op een gedeelte liepen waar de lava onder zit, echt een vreemd idee, maar wel heel interessant! Op een gegeven moment ben ik uitgegleden en tot stilstand gekomen tegen een steen met mijn voet. Ik schreeuwde het even uit, maar na 3 seconden was de pijn gewoon volledig weg, dus er was vast niks aan de hand. Uiteindelijk hebben wij er 3 uur over gedaan om beneden te komen en hadden wij de langste wandeltocht van de vulkaan er op zitten (we hadden de keus uit 4 5 of 6 uur en kozen de langste). Na dat we in het hotel waren aangekomen hebben we gelijk onze spullen gepakt en hebben we onze scooter gepakt richting Den Pasar. Onderweg op de scooter begon mijn voet steeds meer pijn te doen, ik snapte er niks van. Halverwege de rit toen ik moest tanken moesten zelfs mannen mij van de scooter afhelpen omdat ik er niet meer kon afstappen. Toen Robin en ik pizza gingen eten, moest ze mij gewoon naar binnen tillen omdat ik er gewoon niet op kan staan, hoe graag ik ook wou. Eenmaal in het hotel hebben ze de dokter voor mij gebeld die direct is gekomen. Conclusie: Enkelbanden verrekt of gescheurt, maar ik denk verrekt want de pijn valt nu alweer wat mee en kan al een klein beetje lopen, maar het kan nog wel een week duren voordat ik weer helemaal kan lopen.. helaas!

Morgen heb ik alleen nog maar school en daarna heb ik maar liefst anderhalve week vakantie, daar was ik aan toe! Met school ga ik donderdag naar Surabaya (ik hoop dat mijn voet dan helemaal goed is), daarna vlieg ik door naar Yogakarta met Femke, Renee en Karlijn, dinsdag vlieg ik weer terug en ik wil dan nog heel graag naar de Gili eilanden of naar Lombok, met wie zie ik dan wel weer :D

Vanacht ga ik half 2 mijn bed uit omdat er een paar hebben gezorgd dat wij live mee kunnen kijken naar dodenherdeking in Nederland. Om 02:00 uur is het namelijk 20:00 uur in Nederland! Dus ik zal snel mn bed in en de wekker zetten!

Ik hou jullie op de hoogte! X Suus










Reacties

Reacties

papa

Weer heelwat beleeft suzz,mooie blog.
Super.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!