suzannemeinsma.reismee.nl

'' Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions ''

Hellootjes!
Tijdje niks van mij laten horen (school is hier écht suuuper druk) maar ik heb beloofd mijn blogs bij te houden dus bij deze (een tikkeltje gehaast) door het school werk door, mijn avonturen van afgelopen 3 weekjes Bangkok.

15 maart ben ik met Lotte naar Ayutthaya geweest, dit was ooit de hoofdstad van Thailand.
Hier hebben we veel oude tempels en buddha beelden bezocht. Ik was het al een beetje gewend maar ik ben bij Ayutthaya met 3 verschillende groepen op de foto geweest. Met Chinezen, Japanners en een Thaise school klas. Ik dacht dat ze met mij samen, met de hele klas op de foto wouden, maar elk kind (van rond de 12 jaar) stond met zijn/haar smartphone klaar om een ‘selfie’ met mij te maken, waarom is voor mij nog steeds een raadsel (misschien om mijn blonde haar?)

Rond 12 uur zijn we met de taxi naar het centrum van Bangkok gereden om even te lunchen om vervolgens met de sky-train naar Chatuchak market (Weekend markt) te gaan. Op deze markt hebben ze duizenden kraampjes met allemaal kleren, souvenirs, eten, echt van alles.
Ik heb hier 2 mooie handgemaakte jurkjes gekocht voor nog geen 8 euro, ja hier kan je wel goed winkelen. Na een paar uur had ik het wel gezien, het was zo verschrikkelijk druk en zo heet, dat ik daar op een gegeven moment echt weg moest. Lotte en ik zijn uiteindelijk weer met de taxi naar huis gegaan en hadden ons voorgenomen vroeg naar bed te gaan. Eenmaal aangekomen werden we toch overgehaald door een groep om mee te gaan stappen omdat Danielle die avond jarig was! Oke, vooruit!

We gingen met de taxi naar Club Levels. Een club op de 6e verdieping met een suuper mooi uitzicht over Bangkok. Vlak voor de club zag ik een moeder met kinderen op de grond liggen, de baby kroop wat over de straat en zag ik zelfs bijna in de rioolput vallen, maar die moeder gaf er niet eens om.
Je ziet echt zo goed het verschil tussen arm en rijk in Bangkok, er is gewoon geen middenweg, zoals we in Nederland hebben. We hebben uiteindelijk een leuke avond gehad en heb daar voor het eerst in 6 weken (toen) een wijntje gehad die er zeker wel in gingen.

De donderdag er na (19 maart) zijn we voor mijn verjaardag (21 maart) naar de pizzeria en naar de bioscoop geweest. Een grappig feitje is dat vlak voor de film begint iedereen in de zaal moet opstaan om naar het volkslied te luisteren, heel officieel allemaal. De reclames overigens duren niet 10 minuten maar bijna 40 minuten voor dat de film begint. In Nederland krijg je vaak plaatsen aangewezen wat op je ticket staat, maar toch ga je meestal gewoon ergens zitten in de zaal, hier zijn ze daar heel strikt in en halen de mensen als je op hun plek zit gelijk de bewaking er bij zonder dat ze eerst naar jou toe komen, waarschijnlijk durven ze dat niet. Als je ze dan ‘boos’ aankijkt (natuurlijk wel onterecht) kijken ze verlegen weg.

De vrijdag zijn we met een hele grote groep Duitsers en Nederlanders (ik denk wel een groep van 40 man) naar Bungalow geweest. Een club en een bar vlak bij onze villa. Om 00:00 uur zou ik 23 jaartjes oud worden! Om 12 uur heb ik dan ook wel een kwartier mensen lopen zoeken, ik voelde mij op dat moment ook écht wel jarig wat ik normaal nooit heb. Dit keer was ik in plaats van 24 uur, 30 uur jarig, want op 22 maart kreeg ik nog steeds allemaal felicitaties omdat het in Nederland nog 21 maart was. Die nacht heb ik met een Thaise advocaat gesproken die ook eens in Nederland is geweest. Hij kon best goed engels (wat heel bijzonder is hier in het land) en ik vroeg hem ook hoe dat kwam. Hij vertelde ons dat de mensen in Thailand totaal geen ambities hebben om iets te bereiken en dat ze min of meer ‘bang’ voor ons zijn als er een westerling naar hun toekomst om iets te vragen omdat ze niet weten hoe ze moeten reageren. Mensen uit Thailand hebben één ideaalbeeld en daar zijn er miljoenen van, ze onderscheiden zich totaal niet en iedereen lijkt het zelfde. Toen ik thuis kwam waren er ballonnen op gehangen en de letters 23 (zie foto op Facebook) écht super leuk! Op mijn verjaardag heb ik vooral lang geslapen, heb ik ontbeten met taart en heb ik mij zelfs getrakteerd op Mac-Donalds & Starbucks met nog een paar, hihi.

De volgende dag (22 maart) ben ik samen met Lotte naar Bangkok gegaan om vervolgens een fietstocht te doen door Bangkok voor 3 uren lang. Eenmaal daar aangekomen bleken Michiel, Maas en Waut bij de zelfde organisatie geboekt te hebben (Co van Kessel, een Nederlandse organisatie) dus gingen we vandaag met z’n 5en (met nog 2 Nederlanders en 2 deensen) op pad. Het fietsen was heerlijk! Lekker fietsen door de kleinste steegjes van Bangkok. Hier zag je pas écht hoe arm sommige mensen in Bangkok zijn en hoe onhygiënisch ze leven. Ook zag je tijdens het fietsen hoe veel mensen er eigenlijk in Bangkok wonen. Je zag veel arme straten die uitzicht hadden op de grote wolkenkrabbers waar voornamelijk de succesvolle rijke westerse mensen werken. Na het fietsen hebben we de taxi gepakt naar Koh San Road waar we vervolgens hebben gegeten.

Inmiddels begin ik ook te merken dat het regenseizoen er aan komt in Thailand (dit zullen wij gelukkig niet meemaken). Steeds vaker is hier hele erge onweer, zoals afgelopen week. Hier in Thailand heb ik nog nooit zulke mooie flitsen gezien en veel, echt veel achter elkaar. Nikita & Nina kwamen terug van het centrum van Bangkok en zeiden dat Bangkok volledig ondergelopen was en dat de auto’s/taxi’s bijna dreven. Het zweet brak hun taxi chauffeur bijna uit en ze zagen allemaal auto’s tegen elkaar knallen. Vlak bij onze ‘villa’ was er ook een grote boom geraakt door de bliksem, hij lag helemaal door midden. De flitsen gingen vervolgens ook nog wel de hele nacht door in plaats van een uurtje in Nederland.

Afgelopen weekend ben ik na de fieldtrip met Roos naar Bangkok gegaan waar we vervolgens hebben gegeten op Koh San Road samen met haar vriend die een weekje in Thailand kwam om haar op te zoeken. Hun zijn vervolgens vertrokken naar Hua Hin en ik heb de taxi gepakt naar Victory Monument. Daar werd mijn tas open gescheurd door een jongen maar gelukkig draaide ik mij op tijd om en hij heeft er niks uit kunnen halen. Ik heb vanaf dat moment mijn tas ook maar voor op gehouden J . Vervolgens heb ik de sky-train gepakt die mij naar de weekend market bracht. Ik was er de vorige keer overdag en dat was mij veeel te heet, maar ik wou nog wel heel graag nieuwe jurkjes. ik hoopte dus dit keer dat het én rustiger was én aangenamer winkelen door het weer. Beide klopte. Ik ontmoette daar drie Amerikanen waarmee ik een paar uur samen heb gewinkeld. Het was er lekker rustig en bijna alle kraampjes waren open waardoor ik alles heb kunnen vinden wat ik zocht.

De volgende ochtend heb ik erg lang geslapen (avond er voor was weer een avondje Bungalow) en ben ik daarna samen met Peter & Barak naar Siam. Siam is een heeel groot winkelcentrum midden in Bangkok waar ook de vertrouwde Forever 21, H&M en de ZARA in zitten. Het rare is dat de H&M hier duurder is dan in Nederland (of het was mijn gevoel). Wat mij op viel was dat er een shirtje hing in de ZARA wat €4,00 was, maar op de achterkant stond 350 Bath, wat bijna €10,- inhoudt. Bij de kassa bleek dat je met dollars, Euro’s & Bath kon betalen, dus had ik mijn euro’s mee genomen had ik het dubbele kunnen kopen dan als ik hier met bath zou betalen.. vreemd.

’s avonds zijn we met een grote groep weer naar het centrum van Bangkok gegaan voor een avondje stappen. We zijn eerst naar een barretje gegaan wat ‘Cheap Charlie’s Bar’ heet. Een leuk barretje aan de rand van de weg waar alle drank 80 bath is. Hier hebben we ons eerst goed lopen in drinken, aangezien de drankjes in de clubs in Bangkok behoorlijk duur zijn. We zijn daarna met groepjes in de taxi gegaan om naar de Glow Club te gaan. Duc en ik namen als laatste de taxi. Op een gegeven moment was er een kruispunt waarbij de stoplichten stuk waren. In Nederland is iedereen dan extra voorzichtig maar hier reden ze als gekken met 80 tot 100 km per uur door elkaar heen om zo niet stil te hoeven staan. Dit was vragen om ongelukken & ja hoor.. Een auto knalde keihard tegen ons aan waardoor we van 80 naar 0 gingen binnen 1 seconde, een keiharde klap. Onze taxi chauffeur had ze beide handen aan het stuur en zat alleen maar voor zich uit te staren. Ik vroeg Duc of hij ergens last van had, maar dit hadden we beide niet gelukkig. Ik ben daarna naar de chauffeur gaan kijken die naast ons zat en die leek ook wel in shock, want uitstappen deed hij niet en hij staarde maar wat. Na 5 minuten (misschien ook wel minder, ik zat vol adrenaline) kwamen ze pas in actie en gingen wij kijken wat de schade was. Onze auto was redelijk Total loss en kon daarom ook niet meer verder rijden. Wij zijn uiteindelijk van de snel weg gelopen en hebben geprobeerd een andere taxi te regelen. We kwamen na 300 meter 2 Australische meisjes tegen die het er zelfs over hadden dat ze een harde klap hadden gehoord, ja dat waren wij. Uiteindelijk een super leuke nacht gehad in Glow Club waar ze super goeie Techno draaiden.

Ik zit hier inmiddels al weer meer dan 2 maanden en over 1,5 week verlaat ik dit mooie land alweer om vervolgens 3 maanden te bivakkeren in het mooie Indonesië (Bali). De tijd vliegt hier, ik heb echt niet het gevoel dat ik hier al zo lang zit, dat is dus een goed teken!

School is overigens echt veel vergeleken dat wij in Nederland moeten doen. In Nederland werk ik naast mijn studie er ook nog 3 dagen bij, maar hier ben ik bijan iedere dag wel bezig en vooral door het super warme weer en het trage internet (dat is écht een ramp J) is iedereen nog meer tijd kwijt aan school.

Vrijdag ga ik samen met Lotte naar Koh Chang. Ik heb mijn schoolwerk helaas nog lang niet af, maar neem daarom mijn laptop maar mee naar dit eiland. Ik kan vast beter werken in een hangmat dan op mijn bed binnen. Wish me luck voor aankomende week.. Tentamens en de laatste loodjes voor alle rapporten die ingeleverd moeten worden L

See ya!
X Suus

Reacties

Reacties

papa

Wederom weer een mooie blog.
Super.

gea

Idd. De laatste lootjes. Nog 2wk. Op naar een mooi en nieuw avontuur. Mar een soad wille suzz. Fijne tijd nog in thailand.?
????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!