suzannemeinsma.reismee.nl

Chiang Mai, Pai, Chiang Rai & Koh Samet

Hallo lieve mensjes!

Een lange blog dit keer: mijn voorjaarsvakantie in Chiang Mai, Pai en Chiang Rai en tot slot een mini vakantie op Koh Sumet. Enjoy!

Afgelopen week hadden we net als Nederland voorjaarsvakantie, dus bij deze een mooie gelegenheid om het noorden van Thailand te verkennen.

Zaterdag 21 februari vroeg in de morgen vlogen we van Bangkok naar Chiang Mai. Het was écht heel vroeg maar we werden direct in de lucht al wakker geschud omdat er behoorlijke turbulentie was. Na aankomst in Chiang Mai en in ons appartement kwam Inge op het idee om een fiets te huren om zo door Chiang Mai te rijden en langs alle tempels te fietsen, zo gezegd zo gedaan. We hebben die dag vele tempels bezocht, waaronder de tempel Wat Phra Singh. Een hele mooie tempel die we ook van de binnenkant hebben bekeken. We moesten daarvoor wel een soort van gewaad aan omdat je daar niet naar binnen mag met blote schouders en blote benen (bij de meeste tempels mag dat niet). Binnen de tempel staat aan het einde een hele grote buddha die door allerlei boeddhisten aanbeden wordt die daar vlak voor de buddha op de grond zitten.
Na de tempel bezoekjes zijn we lekker gaan eten aan de overkant van Phra Singh en hebben we vervolgens een Tourist Information of Thailand opgezocht om een trip voor zondag te boeken, dit werd een trip naar de ‘Elephant Camp’.
’s avonds zijn we naar de Night Bazaar gegaan waar Chiang Mai bekend om staat, na lang zoeken heb ik een bikini gevonden (die ook nog eens past aangezien ze hier niet de westerse Cups gewend zijn), ik was namelijk mijn bikini vergeten mee te nemen, slim. Voor de rest nog wat souvenirtjes gekocht en nog een kort broekje (wéér met olifanten er op, jaa ik vind ze echt leuk!)

Zondag zijn wij met zn 6en naar de olifanten toe geweest. Wauw wat zijn die beesten eigenlijk groot als je er naast staat. Als eerste hebben we de olifanten gevoerd met bananen, als het aan hun ligt kunnen ze er wel 1000 op. Vervolgens heb ik een stukje op zo’n mooie olifant mogen rijden, ieeh dit was wel een beetje eng, je zit totaal niet stabiel en je zit echt hoog, ook al lijkt de olifant veel kleiner op de foto’s vind ik. Vervolgens zijn we samen met de olifanten naar de rivier gelopen waar ze lekker in konden badderen en waar wij de olifanten konden wassen, de olifanten vonden het heerlijk!

Na dat we allemaal terug waren gebracht in ons hotel en de rest ging bijkomen, heb ik snel een tuktuk aangehouden en gevraagd of hij mij wou afzetten bij Tiger Kingdom. Eenmaal aangekomen wou de tuktuk chauffeur wel op mij wachten om mij daarna weer af te zetten in ons hotel.
Bij de ingang moest je aangeven welke tijgers je wou bezichtigen, ik heb voor de middelgrote gekozen. Wauw, wat zijn tijgers ook mooie beesten. Ik heb ze mogen aaien en ben met ze op de foto gegaan. Voor mijn voeten kregen twee tijgers ruzie waardoor ze elkaar begonnen te klauwen en te brullen. Ik werd toen ook weggetrokken door een bewaker omdat ik er misschien tussen zou kunnen komen, maar alles ging goed. Ik ben blij dat ik dit gedaan heb. Eerst de olifanten en daarna de tijgers, een hele ervaring!


Voor maandag hadden wij voor de hele dag een mini bus geregeld, deze chauffeur zou ons de hele dag overal heen rijden waar we maar heen wilden. Helaas werden 6 van de 10 van onze groep ziek wakker omdat zij de dag ervoor een voedselvergiftiging hebben opgelopen helaas, waarschijnlijk door de Patei die we bij de elephant camp kregen. Hierdoor voelden alleen Inge, Fenna, Renee & ik zich goed genoeg om mee te gaan.

We begonnen de dag met een tempel bezoek, namelijk de Wat Prathat Doi Suthep tempel. Dit is een tempel midden in de bergen van Chiang Mai. Om de tempel te kunnen bezoeken moet je eerst 309 treden belopen om er te komen, ik was aardig kapot toen ik er boven aan kwam,vooral omdat het ook al rond die tijd 35 graden was en de zon fel scheen. Boven aan had je een super mooi uitzicht over de stad Chiang Mai. Ook in deze tempel moesten wij weer onze schoenen uittrekken en bedekt gekleed zijn om naar binnen te kunnen. Om de tempel heen was een soort tempelcomplex met allerlei andere buddha’s en beelden, dus er was genoeg te zien. Vervolgens hebben wij onze privé chauffeur (jaja) gevraagd om ons naar bekende watervallen te brengen, dit deed hij en we hebben een tijdje gechillt bij mooie (wel kleine) watervallen. Het water was alleen wel ijskoud, hihi.
Het was op een gegeven moment wel al laat en we besloten onze dag af te sluiten bij hotsprings. Hij bracht ons bij een soort resort waar hotsprings waren, het park was mooi maar de hotsprings waren niet de hotsprings die wij bedoelden haha, hier zaten mensen hun eitjes in te koken, wij konden er niet in zwemmen, daar stonden we dan in onze bikini’s!
We zijn daarom het resort maar over gaan lopen en hebben een Thai massage genomen. Ik ging liggen en was gelijk al een beetje bang, want ik hoor van iedereen dat het ontiegelijk zeer moet doen en dat je het wel uit kan schreeuwen, maar ik vond het heel erg mee vallen. Ja het deed een paar keer goed zeer maar voor de rest heb ik er vooral van genoten en is zo’n Thai massage voor mij voor herhaling vatbaar.

Dinsdag ochtend zijn we door dezelfde privé chauffeur naar Pai gebracht. Pai ligt ongeveer 140 kilometer van Chiang Mai en is een klein dorpje wat een hippieachtig sfeertje heeft. We namen bijna allemaal een reistabletje in want de weg daar naar toe telt maar liefst 762 bochten.
Gelukkig werd er niemand misselijk en kwamen we heelhuids aan in Pai waar we naar onze accommodatie werden gebracht. Eerst lekker gegeten en daarna gekeken wat we de dag er na wouden gaan doen, een scooter huren leek ons wel wat. De volgende morgen zijn we daarom ook vroeg uit de veren gegaan om een scooter te gaan huren aangezien ze al vrij snel uitverkocht zijn. Daisy was de enige ervaren bestuurder, de rest deed het allemaal voor het eerst. Ook ik heb nog nooit scooter gereden, laat staan dat ik een rijbewijs heb, maar het enige wat ze wouden zien was één paspoort van ons groepje, daarna lieten ze je gewoon gaan. Ik wist zelfs niet eens hoe ik een scooter aan kreeg, haha. Ach na 2 minuten had ik het wel onder de knie en vond ik het appel eitje, natuurlijk was het voor mij nog wel heel erg opletten want mocht er ook maar iets gebeuren met mij dan ben ik dus niet verzekerd. Ik zag namelijk veel mensen met verband om hun benen en armen en wou zelf niet zo eindigen. Aller eerst zijn we met de scooter naar het China Town van Pai gereden, waarna we onze tocht weer vervolgden naar de Pai Canyon. Een super mooi uitzicht waar we leuke foto’s hebben gemaakt. ’s Avonds koelt het hier heel erg af maar overdag was het hier snikheet, dus op een gegeven moment besloten we ook langs de Hot Springs te gaan waar we even konden afkoelen in het water. Na een tijdje lekker in de zon hebben gelegen en te hebben gezwommen hebben we de scooters weer gepakt en zijn we naar een hele grote witte Buddha in de bergen van Pai gereden. Het werd daar op een gegeven moment steeds drukker omdat je vanaf daar heel goed de zonsondergang kon zien, een heel mooi gezicht. Eenmaal toen de zon onder was zijn we naar een restaurantje gereden in de bergen die uitzicht gaven over het hele dorp. Het begon toen ook al snel af te koelen. In de nacht kan het hier wel 15 graden worden (overdag rond de 40).
Later op de avond toen iedereen vroeg ging slapen heb ik contact gezocht met een andere groep van onze minor die ook die dagen in Pai verbleven. Ik heb ze opgezocht in een leuke hippie bar. Overal lagen er matrassen en kussens en hangmatten door de hele pub heen. Ook zag je overal hippies rondlopen, erg gemoedelijk en gezellig.
In Thailand is drugs verboden maar ik heb menig man met een joint in zn handen gezien en ook kon je magic pizza’s bestellen waar hasj in is verwerkt, net of wordt het hier een beetje door de vingers gezien. Ik wou er nog wel een paar dagen blijven om lekker te relaxen en ik snapte nu ook wel waarom backpackers hier soms weken verblijven om gewoon lekker te chillen. Michiel Toby Wout en Maas verbleven in een quest house die gerund werd door een Britse man die net 2 dagen daarvoor opa was geworden. Blij dat die was haalde hij hun na het ‘uitgaan’ op in een pick up truck. Hij zei tegen de rest dat ze ook in konden stappen en zodoende zaten we met zn 14en in de pick up truck na een Britse bar die wij van hem moesten gaan bezoeken. Daar aangekomen waren er nog meer hippies en natuurlijk weer een live bandje, die heb je daar in elke kroeg. Na een tijdje zette hij de dames af bij hun hostel en bracht hij zelfs mij helemaal naar mn bungalow die aan de andere kant van Pai lag.

De volgende dag werd een dagje in een mini bus zitten die ons naar Chiang Rai zou brengen, het laatste tripje wat op de planning stond. Eerst nog lekker geluncht om zo niet met een lege maag de lange reis tegemoet te gaan. Om in Chiang Rai te komen moet je eerst weer van Pai naar Chiang Mai en dan door naar Chiang Rai en dat hield dus in dat je weer de 762 bochten moest overleven en dat hebben we geweten. De heenreis viel echt reuze mee vergeleken met de terugreis en dat had alles te maken met de buschauffeur. Hij scheurde door de bochten, gaf gas en remde twee seconden er naar weer omdat er dan weer een bocht aan kwam. Het was bijna onmogelijk om niet misselijk te worden, halverwege hebben we iets van zijn ‘rijstijl’ gezegd en daarna ging het ook wel weer beter. We hebben de reis overleefd en we kwamen ’s avonds veilig en wel aan in een super luxe hotel in Chiang Rai.

De volgende morgen zijn Inge Noemie Fenna en ik vroeg opgestaan om dat we zoveel mogelijk van Chiang Rai wouden zien aangezien we ’s avonds alweer terug moesten vliegen naar Bangkok. De baliemedewerkster van het hotel belde een taxi voor ons die ons aller eerst naar de Witte Tempels bracht. Ik vind dit één van de mooiste tempels die ik gezien heb van afgelopen maand. Door een aardbeving in 2014 is hij voor een klein gedeelte verwoest maar ik heb hier naast de top van de tempel die omlag er weinig van gemerkt. We zijn hier ruim een uur geweest en toen stond onze taxi chauffeur ons alweer op te wachten, hij wou ons duidelijk de hele dag vervoeren. Het tweede wat op de planning stond waren de Longnecks. Longnecks Karen is een Bergstam volk die leven in Thailand, Laos & Myanmar. Ze dragen halsringen waarmee ze hun nek oprekken door hun schouderbladen en ribben naar beneden te drukken. Tijdens onze tocht naar deze stam toe deed onze taxi chauffeur net of hij onze reisgids was zodat hij gratis mee naar binnen kon. Eenmaal daar legde hij ons vol enthousiasme uit wat alles precies was en inhield.

Na een tijdje vervolgden we onze ‘dagtrip’ naar de Golden Triangle, oftwel het drielandenpunt (Laos, Myanmar, Thailand). We zijn per boot vervoert naar Laos waar we nog wat gedronken hebben en souvenirtjes hebben gekocht. Tot slot bracht onze enthousiaste taxi chauffeur ons naar het vliegveld en gaf ons nog een kaartje mee met ‘als er nog eens vrienden van jullie hier zijn, kunnen ze mij bellen’. Op het vliegveld was het wachten tot de andere groep daar kwam. Rond 18:00 uur kreeg ik honger en liep ik naar een Restaurant toe. Het is hier de gewoonte dat om 08:00 en 18:00 uur het volkslied door het hele land wordt afgespeeld (door speakers, radio’s, tv’s, etc.)
Ik ken ondertussen het volkslied van Thailand beter dan het Nederlandse, dus fluit ik iedere dag ook altijd mee. Alleen was ik even vergeten dat je ook stil moet staan wanneer het volkslied speelt, ik was de enige samen met Noemie die neuriënd doorliep en we werden daarom ook raar aangekeken door sommige, oeps.

Na een uurtje vliegen kwamen we weer aan in Bangkok. Het weekend stond in teken van school helaas, ik heb hier echt een vakantiegevoel en kan mij daarom maar moeilijk op school concentreren, dan ga ik andere dingen doen zoals schoonmaken of ineens onnodig boodschappen doen. Dit keer had ik wel echt een excuus, want ik moest een nieuw school rokje kopen, aangezien de andere twee, die ik in Nederland heb gekocht mij te groot zijn geworden, ze rekken uit natuurlijk maar ook ben ik in 5 weken tijd zo’n 5/6 kilo afgevallen op een wonderbaarlijke manier en dat is te zien aan mijn kleren. Zondag aond had ik dan eindlelijk echt ‘zin’ om met school te bezig te gaan en toen begon het te onweren en te bliksemen (met uiteindelijk maar één minuut regen) en dat kan Thailand niet aan waardoor de stroom uitviel voor wel een paar uur lang, dat betekende dus geen wifi, dus niet aan de slag kunnen voor school. Om de tijd te doden ben ik samen met Lotte naar het centrum gelopen, maar daar bleek ook het stroom uitgevallen en leek Bangkok wel een spookstad. Om toch voor licht te zorgen in de straten staken ze overal kaarsjes aan, op straat, in de winkels, in rioolputten, overal lagen kaarsjes te branden, een leuk gezicht.

Maandag en dinsdag had ik weer school en toen stond er weer een mini vakantie op de planning. Woensdag was het in Thailand namelijk National Vacation Day, ik weet even niet meer waarom, maar wat ik wel weet is dat de Universiteit gesloten was. Donderdag zouden we nog één lesje CBL hebben maar deze hebben de meeste geskipt zodat ze dinsdag avond al weg konden naar een eiland of naar een andere bestemming in Thailand.

De rest van onze groep is dinsdag avond vertrokken naar Koh Pagnan naar de Full Moon Party. Ik heb niet direct geboekt omdat eerst die donderdag nog een les Marketing Research zou worden gegeven, dit mag ik niet twee keer missen, aangezien ik hem al één keer heb gemist door een voedselvergiftiging. Uiteindelijk is deze les wel verzet maar ik heb toch besloten om dinsdag avond voor een paar dagen naar het eiland Koh Samet te gaan, dit omdat ik dan eerder terug zou zijn voor school (ik heb nog best veel te doen) en Lotte wou wel mee. De Full Moon Party hoop ik 3 april mee te kunnen maken! Direct uit school hebben we de bus gepakt richting een nationaal treinstation in Bangkok. Vanaf daar hebben we een mini bus geregeld naar Bon Phe, vanaf daar kan je met de boot naar Koh Samet. Omdat we redelijk laat aankwamen moesten we eerst in Bon Phé overnachten. De taxi chauffeur was erg behulpzaam en regelde voor ons een hostel. Hij deed erg zijn best om engels te praten maar het kwam er nog niet echt uit. Gelukkig had hij een vertaalapparaatje en konden we toch met elkaar communiceren in het Engels en Thai. Hij zette ons helemaal af bij onze Bungalow en en vroeg nog op z’n liefst of hij ons nog moest afzetten bij een supermarkt want we moesten natuurlijk wel genoeg eten en drinken, maar dit hadden we. Uiteindelijk wou hij nog met ons op de foto want dat willen ze hier allemaal haha & heeft hij ons wel 10x gewaarschuwd dat we voor niemand maar dan ook niemand open moesten doen ’s nachts, wat mij wel even aan het denken zette waarom hij dat zo vaak zo nadrukkelijk zegt, maar goed alles is goed gegaan.

De volgende morgen hebben we de eerste boot gepakt richting het eiland zodat we de hele dag mee konden pakken. Eenmaal aangekomen was het eerst zoeken naar een hostel en dat was al binnen 5 minuten geregeld. We kwamen bij een Thaise vrouwtje terecht die gelijk zag en hoorde dat wij van Nederland kwamen, helemaal blij dat ze was vertelde ze dat haar man Willem Nederlands is, maar vandaag naar Bangkok was vertrokken naar de Nederlandse Ambassade om een visum te regelen voor haar zodat ze voor 3 maanden vakantie konden vieren in Nederland. Nadat ze de kamer van ons had klaargemaakt zijn wij een scooter gaan huren, hier doen ze overigens niet aan helmen, dus voor mij was het nog voorzichtiger zijn. We hebben het hele eiland verkent en leuke plekjes bezocht. In de middag hebben we nog lekker op het mooie witte strand gelegen en heb ik suuper lang in de zee gelegen omdat de zee denk ik wel 30 graden was, heerlijk. Om de zonsondergang te zien zijn we met onze scooter naar het randje van Koh Samet gereden om de zonsondergang te kunnen bekijken. ’s Avonds zijn we naar het strand gegaan waar allemaal leuke strand barretjes waren. Ook gaven daar 6 gespierde Thaise jongens een mooie vuurshow. Met een cocktailtje in mijn heb ik wel een uur met mijn mond open lopen staren. Daar nog 2 meiden uit Eindhoven ontmoet waar we een lange tijd mee gekletst hebben. De volgende dag was een relax dagje van ons. We hebben onze scooters ingeleverd en zijn naar een mooi stukje strand gegaan waar ik flink ben verkleurd, met een kokosnoot in mijn hand ben ik in het begin van de zee gaan liggen, dan wil het verkleuren wel. ’s avonds zijn we uit eten geweest bij een luxe restaurant en heb ik gewoon kip saté kunnen bestellen, behoorlijk Nederlands! Opnieuw zijn we het hele strand afgelopen en was er opnieuw een vuurshow. We kwamen daar 2 jongens uit Stockholm (Zweden) tegen die ik de dag ervoor ook al kort ontmoet had. We zijn bij hun gaan zitten en dronken cocktailtjes, deden een ballonnetje en rookten een waterpijp. De laatste dag hebben we vooral lang in de zee gezwommen, het waaide meer waardoor de temperatuur aangenamer was, maar door de wind waren de golven vet hoog, ik denk wel bijna 2 meter! Ik heb mij dus wel vermaakt in de zee.
’s middags hebben we weer de mini bus gepakt die ons naar Bangkok bracht. Het was echt super druk in Bangkok dus we hebben er behoorlijk lang over gedaan om uiteindelijk thuis te komen, maar wij vonden dat niet erg omdat we zo veel van de stad konden zien, Bangkok bestaat volgens mij alleen maar uit wolkenkrabbers, echt heel mooi.

Oh, nog een klein feitje.. het is ondertussen maart en dat betekent dat de temperaturen hier op kunnen lopen tot een gevoelstemperatuur van 50 graden in Bangkok! Ik ben heel benieuwd hoe wij dit gaaan overleven, hihi.

Tot de volgende keer! X Suus

Reacties

Reacties

Herman

Mooie blog,een hele belevenis.super.

Gea

mooi verhaal weer suzz. je beleefd gelukkig genoeg, alleen school is ook zo saai. wij moeten bijna stemmen ook iets om over na te denken. hahaha maar dat zal jou nu een worst wezen natuurlijk. geniet van je mooie tijd daar, stuur even 20 graden of zo, t`is hier nog steeds niet warm.

rinze

Met je ‘gewone’ rijbewijs (categorie B/AM) mag je in Nederland op een scooter van maximaal 50 cc rijden. In Thailand zijn de scooters vele malen krachtiger en huur je, zonder dat je het weet, een scooter van 100 cc of meer. Daar heb je in Nederland een motorrijbewijs voor nodig en is dus illegaal als je geen motorrijbewijs bezit. Zo ook in Thailand. Naast de krachtige scooters heb je ook een internationaal rijbewijs nodig. Je betaalt een boete van 400 baht als de Thaise politie je betrapt wanneer je rondrijdt zonder internationaal rijbewijs. Maar erger nog: zonder internationaal rijbewijs en op een opgevoerde scooter zonder motorrijbwijs ben je bij schade of een ongeval totaal niet verzekerd en zelfs strafbaar.
Wat je dus in ieder geval moet doen is een internationaal rijbewijs aanvragen bij de ANWB. Dit kost je €18,95. Het rijbewijs is 1 jaar geldig en zorgt er dus voor dat je in ieder geval legaal rondrijdt in Thailand. Naast het internationale rijbewijs moet je er dus voor zorgen dat je niet ongemerkt scooters gaat huren met meer dan 50 cc wanneer je in het bezit bent van rijbewijs B/AM.
Tip: Naast de persoonlijke papieren, is het ook verplicht om de papieren van de scooter mee te nemen. Vraag erom bij de verhuurder!
Scooter huren Thailand
Reisverzekering & schade
Wat veel mensen niet weten is dat ze niet verzekerd zijn met hun reisverzekering tegen eventuele schade. Medische kosten worden alleen gedekt wanneer je aanvullend verzekerd bent. Bij het maken van schade aan de scooter ben je gewoonweg de klos. Zelfs als je een schadeverzekering afsluit bij de verhuurder, ben je gedeeltelijk gedekt voor lichamelijk letsel van derden en voor jezelf. Schade die je aanricht aan andermans spullen of aan de scooter is gewoon voor jouw rekening.
All-risk verzekeringen kun je in Thailand niet afsluiten voor gehuurde scooters. Mooier dan dit kan ik het niet maken, het is dus een groot risico waarbij het 99 van de 100 keer wel goed gaat, maar die ene keer… Ja, die wij dus vandaag hebben meegemaakt.
Zorg ervoor dat je een duidelijk huurcontract krijgt van de verhuurder. Uiteraard moet het contract in het Engels zijn, tenzij je Thais begrijpt. Op het huurcontract moet ook staan wat het kost wanneer er schade is aan de motor, verlichting, chassis etc. Loop vervolgens samen met de verhuurder naar de scooter en bekijk of er al schade aanwezig is. Zorg ervoor dat de eventuele schade in het huurcontract wordt opgenomen en neem zelf foto’s van de desbetreffende beschadigingen.
Je bent uiteraard niet verzekerd wanneer je met alcohol achter het stuur kruipt en een ongeluk veroorzaakt!
Scooter huren Thailand
Top 3 meeste verkeersdoden ter wereld
Het wordt er helaas niet vrolijker op: Thailand stond in 2013 in de top-3 landen met de meeste verkeersdoden ter wereld. Het verkeer is, zeker rondom Bangkok, onveilig. En dat hebben wij de afgelopen weken ook wel gemerkt. Vooral het klakkeloos invoegen zonder ook maar om te kijken is hier ‘hip’ en gebeurt meer dan regelmatig. Het is dus opletten geblazen, je moet je volledig concentreren. Daarbij komt ook nog eens dat men hier links rijdt en dat de voorrangsregel niet altijd ‘goed’ wordt toegepast.
Waar ik het meest van schrik tijdens het rijden zijn de straathonden. In mijn ogen is dit zéér onveilig. Regelmatig steken grote honden gewoon de weg over of mengen zich tussen het verkeer. Pas daarom altijd je snelheid aan, zorg dat je een uitwijkmogelijkheid hebt door goed vooruit te kijken zodat je met een boogje om de honden heen kunt rijden. Hier zijn nog enkele belangrijke Thaise verkeersregels: (bron: anwb.nl)
Verkeersdeelnemers rijden links en halen rechts in;
Bij het inhalen is het geven van geluidssignalen toegestaan;
Op bergwegen is het verplicht om een geluidssignaal af te geven voor het ingaan van een onoverzichtelijke bocht;
Op wegen met twee of meer rijstroken per rijrichting is links inhalen toegestaan;
Als een achterligger je een signaal geeft dat hij je wilt inhalen, moet je, als dit veilig kan gebeuren, een bevestiging geven met de linkerrichtingaanwijzer;
Je hebt voorrang als je op een rotonde rijdt;
Bestuurders van links hebben voorrang;
Bestuurders op de hoofdweg hebben voorrang.
Parkeer je scooter altijd in een veilige omgeving en dus niet aan een drukke straatkant. Iets wat wij dus niet hadden gedaan. Het hotel of guesthouse kan je het beste adviseren. Wij hadden de scooter buiten de poorten van het guesthouse geparkeerd. Wel in de daarvoor bestemde vakken, maar dat is dus blijkbaar niet veilig genoeg. Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn met spullen van anderen!
Draag altijd een helm, ook als je maar een klein rondje gaat rijden!
Foto door: Mark Fischer - Scooter huren Thailand
Foto door: Mark Fischer
Kosten scooterhuur: 150 – 250 baht per dag
Je kunt bijna overal in Thailand een scooter huren. Vaak ook gewoon bij je guesthouse/hotel. Je betaalt tussen de 150 en de 250 baht per dag voor de huur van de scooter en de benzine is voor jouw rekening. Je krijgt de scooter vaak opgeleverd met een, zo goed als, lege tank. De verhuurder geeft je altijd instructies welke benzine erin moet en waar je kunt tanken. In kleine dorpjes zijn vaak geen tankstations. Dan kun je flessen benzine kopen bij kleine winkeltjes, maar dit is duurder dan een tankstation. Voor een volle tank betaal je rond de 100 baht. Meerdere dagen een scooter huren is in Thailand altijd voordeliger.
Benzine Thailand - Scooter huren Thailand
Toeristenpolitie > Normale politie
In Thailand is het helaas zo dat de politie corrupt is. Na een ongeluk of onenigheid zal de politie de beschuldigende vinger altijd naar jou wijzen. Jij bent namelijk ‘rijk’. Bel daarom altijd de toeristenpolitie. Ze zijn bereikbaar via het nummer: 1155. Zij kunnen je beter helpen en spreken Engels. Wij kunnen, gelukkig, nog niet spreken uit eigen ervaring, maar dit wordt door iedereen aangeraden. Ook staan er borden langs de weg met: Tourist Police: ‘your first friend’.
Scooter huren Thailand
Conclusie scooter huren Thailand
Je kunt concluderen dat het huren van een scooter in Thailand een risico is. Wees je bewust van het feit dat je niet of nauwelijks verzekerd bent en in sommige gevallen zelfs strafbaar. Bij schade aan je scooter ben je altijd zelf verantwoordelijk. Verzekeringen die je bij de scooterverhuurder afsluit zijn altijd voor derden. Parkeer je scooter op een veilige plek en mocht je onverhoopt in de problemen komen bel dan de toeristenpolitie. Wij hebben de afweging ook gemaakt en ondanks de problemen van vandaag, zijn we nog steeds van plan om scooters te huren in Thailand. Deze manier van reizen geeft ons de meeste vrijheid. Noem het dom of eigenwijs, wij noemen het onze eigen keuze.
Ben jij van plan om tijdens je verblijf in Thailand een scooter te huren?
- See more at: http://tipsthailand.nl/scooter-huren-thailand/#sthash.gbaAd53g.dpuf

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!